tirsdag, juni 2

Kofte (er ikke en genser)

En stor del av kjøttdeigen som familien spiser har pleid å gå til en eller annen TexMex rett. I det siste har jeg derimot brukt kjøttdeig (av både storfe og lam) til kofte, eller tyrkiske kjøttboller.

Min kofte-laging henger imidlertid sammen med agurker--de små ruglete, tyrkiske agurkene som jeg skreller, hakket og blander med tomater, persille (eller cilantro), lime juice og bulgur*. Denne agurksalaten heter tabbouli, og den er også tyrkisk. Jeg oppdaget tabbouli først, og måtte finne på noe som passet godt sammen med salaten. Det ble kofte.

På toppen av alt sammen bruker jeg tyrkisk yoghurt med finhakket mynte og litt hvitløk. Det hele blir godt, rimelig og passe eksotisk.

* Hel 1 dl kokende vann over 1/2 dl bulgur (jeg bruker den grove), og la den stå ca. 15 minutter før du setter den i kjøleskapet til avkjøling.

Kofte

I 400 gram kjøttdeig (storfe og/eller lam) blander du 1 ss finhakket hvitløk, 2 ts spisskummen, 2 ts oregano eller timian, 1 ts kanel, 1/4 ts malt nelikk.

Lag kjøttboller og legg dem i et ildfast fat. Stek på 200 grader i ca. 20 minutter.



Yoghurt med mynte

Bland 1 dl frisk mynte og 1 ss hvitløk, begge finhakket, i 4 dl tyrkisk/gresk/Tine yoghurt (naturell). Tilsett evt. litt salt og litt olivenolje.

Tabbouli

Bland 3 dl tomat (grovhakket), 2 dl agurk (skrelt og grovhakket), 1 dl bladpersille eller cilantro, 1 dl bulgur (ferdig kokt og avkjølt*), 2 ss lime juice, 1 ts olivenolje, salt og pepper.

Alt dette serveres gjerne med pitabrød.

--KM

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar