mandag, mai 25

Hotell i vannverket

Jeg er i Nederland for tiden med jobben, og for først gang bor jeg i Dordrecht, 15 minutter med tog fra Rotterdam. Dordrecht er en liten by som ikke kan nevnes/huskes av det fleste som har besøkt dette flate landet. Byen har hatt et litt dårlig rykte på seg av flere årsaker (men jeg har hittil ikke sett noe skummelt), men har når blitt "stueren". Jeg bor her bare fordi byen ligger nær et langt mindre sted (Sliedrecht), der ledelsen i vårt firma har valgt å legge hovedkontoret. Sliedrecht har null og niks når det gjelder overnattingsmuligheter, så valget har som regel falt på Rotterdam, men som da krever at man pendler.



Så var det hotellet i Dordrecht, Villa-Augustus, byens gamle vannverk med tilhørende vanntårn. Det hele ble bygget om til et hotell for 5-6 år siden, og stedet er kult...en fantastisk kombinasjon av shabby chic, engelsk gods og spøkelsehus. I tillegg til rommene har Villa-Augustus en English garden, stor kjøkkenhage/veksthus (økologisk, selvsagt), kafé, bakeri, restaurant og butikk. Mye av maten som blir servert dyrker hotellet selv, og menyen følger årstidene. De serverer også utsøkte viner, oljer og oster. De meste av det de tilbyr i restauraten (f.eks. olivenolje) kan du også kjøpe i butikken. Atmosfæren er helt annerledes en på et vanlig hotell, spesielt på denne årstiden. I morgen skal jeg "studere" menyen nøye...



--KM

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar