fredag, mars 6

Frisk koriander – uunnværlig eller forbannelse?

Enkelte matvarer og visse smaker er likt av noen, men ikke andre—ja, ja, hver sin smak. Jeg vil imidlertid påstå at det er relativt få spiselige ting som er så forhatet av enkelte at de føler seg nødt til å opprette en egen webside som heter ihatehvasomhelst.com. Men jeg har klart å finne en: ihatecilantro.com. En artikkel i Wall Street Journal fortalte nylig om cilantros bekjempere.

Cilantro, eller frisk koriander, er brukt både i asiatiske, arabiske og meksikanske retter. Jeg mener at den er uunnværlig bl.a. i salsa og i bønnesalater, og det gjør min datter, mor og kone. Mine sønner og min far, som ellers er svært altetende, kan ikke fordra frisk koriander. Vi—og de—har tydeligvis mange meningsfeller. For et par dager siden spurte jeg mat og drikkegruppen hos VGDebatt hva folk mente om koriander. Reaksjonene var, jo, todelt; mange sa uunnværlig, mens andre mente at koriander "umulig kunne være en del av skaperverket"(!)

Det er ikke mulig å finne en oppskrift med koriander som de kommer til å like, men vi kan nyte pico de gallo (hanenebb på spansk); svært enkelt, veldig meksikansk—og med koriander.

4 modne tomater, frøene fjernet, finhakket
1 liten løk, skrelt og finhakket
1+ dl (eller mer) frisk koriander, hakket
1-3 jalapeno chili, frøene fjernet, finhakket (Jeg bruker friske, men jalapeno i glass kan fungere*.)
1 ss lime juice
salt

Bland alt sammen, dekk over og sett i kjøleskapet i ca. 1 time. Pico de gallo er best servert dagen den er laget. Severes som vanlig, for eksempel med taco chips.

*Min datter mener bare frisk duger...prøv selv.

Her en mer inngående diskusjon (på engelsk) fra Texas om pico de gallo.

--KM

1 kommentar:

  1. Mmmm pico de gallo! =) Jeg vil ha litt mer tomat enn deg, ellers er vi helt enige, hehe: http://norwayveggie.blogspot.com/2009/03/pico-de-gallo-salsa.html

    SvarSlett